יישום פיתוח מקצועי אפקטיבי למורי מתמטיקה בפריסה רחבה מאתגר את המחקר החינוכי ומעודד מחקר ופיתוח של תוכניות התומכות במורים כמובילי פיתוח מקצועי בצוותי ההוראה בקהילה מקצועית לומדת (להלן: קמ”ל) בבתי הספר. המחקר הנוכחי בחן תוכנית שהכשירה רכזי מתמטיקה להוביל פיתוח מקצועי בקמ”ל בצוותם. מפגש טיפוסי בתוכנית התמקד בלמידה שיתופית ורפלקטיבית של תוכן מתמטי- דידקטי ותוכן פדגוגי-מנהיגותי. המחקר בחן אילו מאפייני תוכנית פיתוח מקצועי אפקטיבי )להלן: תוכנית אפקטיבית( הוטמעו במפגשי תוכנית הרכזים ובקהילות הצוותים. כמו כן המחקר בחן את השיוך של המאפיינים האלה להתפתחות בתחומי מומחיות, המבססים את זהותם המקצועית של הרכזים כמובילי פיתוח מקצועי. כלי המחקר כללו תצפיות בתוכנית הרכזים ושאלון רפלקטיבי שבו דיווחו הרכזים על ההטמעה בקהילות הצוותים. מפגש טיפוסי בתוכנית שילב את כלל מאפייני התוכנית האפקטיבית, זאת כדי לקדם את תחומי מומחיות התוכן, הדידקטיקה והפדגוגיה של הרכזים כמובילי פיתוח מקצועי בצוותם. נמצא כי הרכזים הטמיעו את המאפיינים של תוכנית אפקטיבית בצוותים. בפרט, הם מיקדו את מפגשי הצוות בתוכן מתמטי-דידקטי, תמכו והנחו את הצוות מבחינה מקצועית, עודדו שיתוף פעולה ופעלו למשוב ולרפלקציה אישית וקבוצתית, והמאפיינים האלה נקשרו להתפתחות תחומי מומחיותם כמובילי פיתוח מקצועי. התרומה התאורטית של המחקר היא בבחינת הקשר בין מאפייני תוכנית אפקטיבית להתפתחות תחומי מומחיות המבססים תפיסת זהות מקצועית של מובילי פיתוח מקצועי. התרומה הפרקטית של המחקר היא בהצגת מודל פיתוח מקצועי אפקטיבי לרכזים ולמורי מתמטיקה שאפשר ליישמו בפריסה רחבה במסגרת קמ”ל צוותי בית ספרי.
A community of math coordinators to promote the leading of a professional development process in the math school team.
Abstract