כתבה ב"הארץ": גם השנה תלמידי ישראל צפויים להגיע למבחני פיזה כשהם לא מוכנים. מדוע?

כתבה ב"הארץ": גם השנה תלמידי ישראל צפויים להגיע למבחני פיזה כשהם לא מוכנים. מדוע?

כתבתה של שירה קדרי־עובדיה:

מאז 2013 הוכפל שיעור הניגשים בישראל לבגרות בחמש יחידות מתמטיקה, אבל תוצאות מבחני הפיזה נותרות ללא שינוי. מנכ"לית משרד החינוך מודה שתוכנית הלימודים לא תואמת את המיומנויות הנדרשות, ומומחים מסבירים: בישראל אמנם לומדים את החומר – אבל לא כיצד להשתמש בו.  לכתבה המלאה ב"הארץ"

קטע מתוך המאמר:

בלי מהפכות גדולות
הרכבת של בחינות פיזה 2022 כבר יצאה מהתחנה, אך גופים שונים פועלים כדי להספיק לחולל שינוי משמעותי בתוכנית הלימודים עד למועד הבחינה הבא, ב-2025. היוזמה להעלאת מספר הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות פותחה בשיתוף קרנות פילנתרופיות, גופים ציבוריים וחברות עסקיות ורק בהמשך אומצה על ידי משרד החינוך. ארגון שיתופים, שריכז את היוזמה ההיא, הציב כעת יעד חדש: הובלת ישראל להיות אחת מ-15 המדינות המובילות במבחני פיזה.
גם בקרן טראמפ פיתחו מערכי לימוד המותאמים לרוח הבחינות, בתקווה שמשרד החינוך יחליט לאמץ אותם בהמשך. בשלב הזה הם מטמיעים את חומרי הלימוד בעזרת רשויות מקומיות וחלק ממחוזות, i-MAT משרד החינוך, כתוספת לתוכנית הלימודים הרגילה. אחת היוזמות שפותחו במסגרת זו היא תוכנית לימודים המיועדת לתלמידי חטיבת הביניים המחברת בין ידע מתמטי לבין העולם האמיתי. צוות היוזמה פונה למהנדסים שפיתחו טכנולוגיות מעניינות ורלוונטיות, מכיפת ברזל ועד מובילאיי, ומבקשים מהם להסביר את המתמטיקה שמאחורי הטכנולוגיה.
"אנחנו מקפידים על נאמנות למקור, אבל כמובן דואגים לפשט את הדברים כדי שיתאימו לתלמידי חטיבה", מסבירה מובילת היוזמה, חוקרת החינוך המתמטי ד"ר זהבית כהן מהטכניון. המערכת של מובילאיי משמשת כבסיס ללימוד על דמיון משולשים, וכיפת ברזל היא נקודת המוצא לנושא הפרבולה.
"האתגר שלנו בפיתוח התוכנית הוא החיבור בין העולם האמיתי לבין הנושא המתמטי הרלוונטי לתלמידים", מסבירה כהן. את התוכנית שלה אפשר ללמוד באופן מעמיק, כך שהתלמידים חושבים לבד על פתרון הבעיות, ואפשר גם להסתפק בחשיפה קצרה של הנושא ומיד אחר כך לעבור לשיעור הרגיל. "עצם ההצגה של הקשר בין המתמטיקה לבין היישום שלה בטכנולוגיה תורמת לתלמידים ונותנת להם מוטיבציה ללמוד".
כהן סבורה שלא צריך לחולל מהפכות גדולות בתוכנית הלימודים כדי לפתח אצל התלמידים את היכולת לחבר בין החיים לבין התרגילים. "לא צריך זמן מיוחד לאוריינות מתמטית, זה משהו שצריך לעשות יחד עם החומר הנלמד. נדרש שינוי תפיסתי רחב כדי שיבינו שמתמטיקה שימושית היא דבר נדרש".